Datorspels pedagogiska potential i religionsundervisningen : Undersökning om några elevers och lärares syn på datorspels pedagogiska potential i religionsundervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Författare: Kojo Pavic; [2013]

Nyckelord: Datorspel; lärande; religion; gymnasiet; undervisning;

Sammanfattning: Denna studie tar del av lärares och elevers erfarenheter och uppfattningar till datorspel i religionsundervisningen. I studien intervjuades fyra elever och lika många gymnasielärare i grupper om två. Elever som intervjuades går sitt sista år på olika program. Lärarna har minst fem års arbetserfarenheter och fokus ligger endast på datorspel som har tillämpats i undervisningen och som har potential att tillämpas inom religionsundervisningen. Resultatet visar på att lärarna i denna studie är skeptiska till att tillämpa datorspel i religionsundervisningen. Endast en av de fyra lärarna hade tillämpat datorspel i religionsundervisningen. Datorspel har potential att användas i undervisningen dock endast som ett visuellt hjälpmedel. Ett datorspel som eleverna anser har potential att tillämpas i religionsundervisningen är The Sims. Återkommande mönster i elevernas intervjusvar är att de framför att strategispel är lärorika till skillnad från actionspel. Problematiken är att strategispel som är s.k. icke-linjära datorspel är för tidskrävande att tillämpa i undervisningen. Lärare och elever anser att tidsbristen försvårar tillämpningen av datorspel i undervisningen. Slutsatsen i denna studie är att både lärare och elever anser att datorspel har potential att tillämpas i religionsundervisningen. Framför allt behöver datorspelenvara lättillgängliga online. Ytterligare ett problem som framförs av både lärare och elever är tidsbristen i religionsundervisningen som försvårar tillämpningen av datorspel i undervisningen, oavsett om datorspelen är lättillgängliga eller inte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)