”Jag pratar inte på samma sätt med ett barn som jag pratar med dig” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om sitt arbete med barns språkutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med följande frågeställning: Vilka språkutvecklande aktiviteter beskriver förskollärarna att de arbetar med för att främja barns språkutveckling? För att besvara studiens syfte och frågeställning har en kvalitativ ansats använts med metoden semistrukturerad intervju, i vilken totalt sex intervjuer har gjorts med förskollärare. Den insamlade empirin har analyserats med det sociokulturella perspektivet, som fokuserats på förskollärarnas beskrivningar av sitt arbete med barns språkutveckling. I resultatet framgår att förskollärarna arbetar på olika sätt för att främja barns språkutveckling. Förskollärarna beskriver att de i samtalen med barnen kan begreppsliggöra och förtydliga språket för att göra aktiviteter språkutvecklande. Förskollärarna beskriver aktiviteter med böcker och barns lek med böcker vilket författarna skriver som textorienterade aktiviteter med koppling till begreppet literacy. Likaså har förskollärarna beskrivit sitt arbete med musik som språkutvecklande då barnen anammar rytmen i musiken i sin språkutveckling. Den visuella miljön i förskolan är språkutvecklande då samtal mellan alla individer på förskolan kan ske med utgångspunkt i det som är synligt i miljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)