Sverige vs Frankrike : -En studie i interkulturella affärsförbindelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Interkulturella affärsrelationer har stor betydelse för företagen när de vill expandera utanför nationsgränserna. Vi har i denna uppsats studerat betydelsen av kulturella värderingar och språkliga barriärer i svensk-franska affärsrelationer. Vitt skilda kulturella värderingar och normer skapar i många fall problem i transnationella affärsrelationer. Företag som opererar i utlandet bör eftersträva att överbrygga problem som orsakas av skilda kulturella värderingar. Syftet med våran uppsats är att undersöka problem som kan uppstå och de möjligheter som skapas i svensk-franska affärsrelationer. Våra huvudfrågor i denna studie har varit: Hur stor betydelse har då kulturella värderingar vid interkulturella affärsmöten? Och hur mycket kan språkliga och kulturella kunskaper förhindra uppkomsten av missförstånd? Då vi studerar på ett tvärvetenskapligt program; ekonomi, språk, etnologi är det utmanande och passande för oss att i denna undersökning koppla samman våra teoretiska kunskaper i ett mer praktiskt perspektiv. Studien kan betraktas som kvalitativ där vi vill beskriva det verkliga affärslivet i jämförelse med de teorier vi har valt. Vi har samlat in empiri genom direktintervju, telefonintervju och intervju via e-post. Vår teori har vi insamlat från litteratur samt Internet. I vår slutsats har vi kommit fram till att val av språk har en stor betydelse i svensk-franska affärsrelationer. De kulturella värderingarna är mycket betydande för de båda länderna och i vissa fall skapar de problem i affärsrelationer. Det är tydligt att kunskap om den andra kulturen och en större öppenhet för densamma skulle kunna skapa möjligheter för fler lyckade svensk-franska affärssamarbeten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)