Lärares utsatthet i fritidshemmet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I en kvantitativ enkätundersökning med kvalitativa inslag, undersöks fritidspersonalens utsatthet för hot och våld av elever. Detta efter att det har förekommit mycket medierapportering om elever som har utsatt sina lärare för olika typer av våld. Enligt tidigare forskning är lärares utsatthet ett problem internationellt och nationellt. Det finns dock ett stort kunskapsglapp inom den svenska forskningen vilket gör att det finns begränsat med forskning att ta del av. Detta gäller speciellt för fritidshemsverksamheten då det är en verksamhet som sällan får den uppmärksamhet som ordinarie skola får. Vårt examensarbete är därför ett försök att bredda det nuvarande kunskapsläget utifrån de ramar som finns för ett examensarbete. Syftet med undersökningen är därför att utforska lärares utsatthet för hot och våld av elever samt bakomliggande faktorer. De frågor vi utgick från var om personalen i fritidshemmet blir utsatta för våld samt vilken typ av våld som är vanligast förekommande och hur respondenterna upplever att hot och våld förebyggs och hanteras i verksamheten. Utöver detta ville vi ta reda på hur organiseringen av skolan och lärarutbildningen påverkar personalens trygghet med att hantera våld och hotfulla situationer. Undersökningen utgår från ett socialkonstruktivistiskt ramverk (Hacking, 1999) samt Arbetsmiljöverkets (1993) breda definition på våld. Resultatet analyseras utifrån Galtungs (1996) begrepp, direkt och indirekt våld. Det framkommer i vår undersökning att majoriteten av de respondenter som deltog upplevde att de hade blivit utsatta för hotfulla situationer, verbalt våld och fysiskt våld. Den typ av våld som var vanligast förekommande är verbalt våld. Det förekommer brister inom förebyggandet och hanteringen av hot och våld inom vissa verksamheter. Ledningen kan förbättra sitt sätt arbeta med dessa frågor samt att det förekommer tydligare vems ansvar det är att det inte förekommer. Organiseringen av skolan och utbildningsutbudet uttrycks vara viktiga aspekter för att kunna hantera dessa typer av situationer dock förekommer det brister inom båda aspekterna vilket påverkar personalen negativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)