Kritisk litteracitet i undervisningen med inriktning i samhällskunskap.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Detta arbete kommer att beröra kritisk litteracitet och hur man kan arbeta med det i samhällskunskapsundervisningen. Syftet med denna kunskapsöversikt var att samla ihop forskning om hur det går att använda kritisk litteracitet i samhällskunskapsundervisningen där vi analyserat de metoder, argument och tillvägagångssätt som redan finns för ämnet. Under processen av vårt arbete har vi använt oss av specifika nyckelord som hjälpt oss att hitta rätt forskning kring vad arbetet kommer att handla om. Inspirationen till detta arbete har kommit från vår verksamhetsförlagda utbildning där vi har stött på att arbetet med kritisk litteracitet i undervisningen är något lärarna inte lägger mycket fokus på. Hur vi kom fram till att de är ett problem var efter att vi märkte att majoriteten av eleverna i klassen förstod inte texterna de läste, samt att de inte fick möjlighet till att kritiskt analysera texterna utan de fick enbart svara på frågor till texterna. Detta gav oss motivationen till att forska djupare i vad som redan arbetas med till vad man kan förbättra för att skapa en bättre kunskap i ämnet samhällskunskap. Vi kom fram till att arbetet med att läsa och förstå texter är en viktig samt stor del av läroplanen och därför valde vi att forska kring hur man kan arbeta kritisk med litteraciteten i klassrummet för samhällskunskapsämnet.    För att besvara frågeställningen har en genomsökning av olika databaser använts. De olika databaserna är Swepub och EBSCO där både vetenskapliga artiklar och doktorsavhandlingar har filtrerats på Peer Review där andra forskare har granskat texterna. Resultat har visat att det finns flera olika metoder att jobba med kritisk litteracitet i samhällskunskapsundervisningen och att man kan använda metoderna med varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)