Kunden är kung? : En kvalitativ studie om hur mikroföretag kan påverka tredjepartslogistiker när det kommer till de tre dimensionerna av hållbarhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: År 2015 genomfördes ett klimatmöte i Paris där världens länder enades om ett bindande klimatavtal i syfte att gemensamt arbeta för att minska klimatutsläppen. Företag uppmanades på detta klimatmöte att integrera hållbarhet i sina verksamheter då det annars kommer lagar och regler som tvingar företag till detta. Hållbarhet är vår tids utmaning och ställer inte bara krav på individuella företag utan även på dess försörjningskedjor. I försörjningskedjor har det visat sig att stora företag med maktöverläge har möjlighet att påverka tredjepartslogistiker och därmed även försörjningskedjans hållbarhet. Mikroföretags möjlighet att påverka tredjepartslogistiker har däremot inte studerats tidigare. Vidare är balansen mellan de tre dimensionerna av hållbarhet begränsat studerade inom tredjepartslogistikbranschen. Denna studie syftar till att via ett exempelföretag och fallstudier på tredjepartslogistiker, studera om och hur mikroföretag kan påverka de tre dimensionerna av hållbarhet vid utkontraktering till en tredjepartslogistiker. Studien syftar även till att undersöka vilka möjligheter det finns för mikroföretag att agera hållbart i försörjningskedjan samt att vi ämnar till att presentera en lämplig tredjepartslogistiker till vår uppdragsgivare. Denna studie har en abduktiv ansats där den teoretiska referensramen behandlar områden såsom tredjepartslogistik, de tre dimensioner av hållbarhet och maktförhållanden. Genom vår kvalitativa forskningsmetod där vi tillämpar semi-strukturerade intervjuer med exempelföretaget och tredjepartslogistiker, erhölls studiens resultat. Resultat visade att mikroföretag kan påverka tredjepartslogistiker när det kommer till de tre dimensionerna av hållbarhet. Studien visade att det inte nödvändigtvis krävs ett maktöverläge för mikroföretag för att möjliggöra påverkan. Däremot krävs ekonomiska incitament för att tredjepartslogistiker ska utöka sina hållbarhetsaktiviteter till det som efterfrågas av mikroföretag. Mikroföretags möjligheter att påverka bidrar också till att mikroföretag kan agera hållbart i försörjningskedjan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)