Elevers läsförståelse av tryckt eller digital text– och kan elevers vanor och inställning påverka läsförståelsen? : En undersökning av elevers läsförståelse vid läsning av tryckt eller digital text

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Författare: Caroline Phalén; Sarah Harrysson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med den här undersökningen var att genom ett kvasiexperiment med kontroll och experimentgrupp undersöka hur läsförståelsen påverkas av att läsa digitala faktatexter på dator i jämförelse med tryckt text. Genom en enkät undersöktes även elevernas inställning till och vana av att använda dator i skolan för att synliggöra dess påverkan på läsförståelsen. Deltagarna bestod av 68 elever i årskurs 6, från två olika skolor i Småland. Undersökningen utgår från kognitiva teorier och tidigare forskning om digital läsning. Data som samlades in i form av läsförståelsetest och enkäter analyserades genom en jämförelseanalys och korrelationsanalys. Resultatet visade att skillnaderna var små men att elevernas läsförståelse på raderna till viss del visade bättre resultat vid läsning digitalt. Läsförståelsen mellan och bortom raderna visade inga tydliga skillnader. Däremot visade undersökningen att om eleven fick läsa på det vis hen själv valt kunde det påverka resultatet positivt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)