Algoritmisk jämförelse av musiksmak och personliga värderingar : Med användning av Spotifys Web API

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

Sammanfattning: Tidigare forskning visar att det finns en koppling mellan musiksmak och social attraktion mellan människor, eftersom delad musiksmak ofta innebär delade personliga värderingar, och delade personliga värderingar kan innebära större chans för social attraktion. Målet med undersökningen har varit att ta reda på om musiksmak har någon korrelation med personliga värderingar, och vilka algoritmer som i så fall skulle kunna användas för att beräkna korrelationen. En modell ställs upp för en teoretisk perfekt matchningsalgoritm mot vilken de undersökta algoritmerna testas och jämförs praktiskt. Studien, som är uppdelad i tre delar, undersöker algoritmerna närmare med hjälp av testdata i formen av datorgenererade värden i den första och andra delen. Den första delen använder data i formen av heltal (antalet förekomster av musikpreferens) och den andra använder data i formen av binära tal (förekomst eller ej av musikpreferens). Den tredje delen använder sig av användardata, från 13 deltagare, från Spotify samt från en enkät om personliga värderingar. Resultaten visar ingen uppenbar korrelation mellan personliga värderingar och musiksmak, vilket troligtvis beror på datamängderna; det kan vara så att det krävs mer detaljerad och strukturerad användardata än den som inhämtats och använts i denna undersökning för att få tydliga resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)