Utformning av en digital projekttavla för utbildningen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Sammanfattning: I ett projektarbete i en ingenjörsutbildning används olika metoder och verktyg, för att planera och strukturera arbetet. En möjlighet är att använda fysiska projekttavlor. Det finns även interaktiva smartskärmar med uppkoppling till internet, som möjliggör arbete på distans. Detta arbete fokuserar på smartskärmen Samsung Flip 2, och undersöker om det går att använda den för projektarbeten i ingenjörsutbildningar. Projektet inleds med en förstudie, vars fokus är på whiteboardtavlor, planeringstavlor och interaktiva skärmar. Vidare utförs opinionsundersökningar med två olika studentgrupper. Med hjälp av de svar som erhållits, identifieras de funktioner som anses viktiga när projekttavlor används i utbildningen. Dessutom för- och nackdelar vägs för olika typer projekttavlor. En önskebild av en projekttavla, som är en samling av önskade egenskaper, tas fram baserad på förstudien och opinionsundersökningarna. Sedan testas mjukvaruverktygen Lucidchart, Notion, Trello och Jira i samband med smartskärmen Samsung Flip 2, för att se om det går att uppnå önskebilden. Resultaten av testningen används sedan för att utvärdera Samsung Flip 2. Det visar sig att den inte är en lämplig ersättning för en fysisk whiteboardtavla i projektarbeten. Utvärdering av andra smarskärmar och andra mjukvaruverktyg kan ge andra resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)