Hur talar uppländska ungdomar? : En studie av uppländska dialektala särdrag

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för nordiska språk

Författare: Daria Lazic; [2012]

Nyckelord: dialekt; Uppland; ungdomar;

Sammanfattning: Denna studie handlar om dialektanvändning och attityder till dialekt bland dagens ungdomar i Uppland. Den bygger på en enkätundersökning som har genomförts i två gymnasieklasser i Uppsala. I ena klassen kommer merparten av eleverna från Uppsala och i den andra från övriga Uppland. Enkäten bestod av två delar: en första del innehöll allmänna frågor om användningen av dialekt och standardspråk samt attityder till dessa varieteter, medan förekomsten av konkreta dialektala drag, som har tagits upp som utmärkande för Uppland i tidigare forskning, undersöktes i enkätens andra del. De viktigaste frågeställningarna har varit om vissa dialektala drag finns kvar hos dagens ungdomar och hur vanliga de är, om det finns några skillnader mellan språket i Uppsala och övriga Uppland samt mellan pojkar och flickor när det gäller användning av och attityder till dialekt. Undersökningen har bland annat kommit fram till att eleverna i klassen där de flesta elever kommer från uppländska landsbygden är mer dialektala än de i klassen där de flesta kommer från Uppsala. Flickorna har uppgivit fler dialektala drag än pojkarna. De flesta dialektala drag som har undersökts finns i mindre eller större utsträckning kvar bland ungdomarna. Mer än hälften av de uppländska informanterna kan känna igen den uppländska dialekten och anser att Uppsalabor talar annorlunda än personer från den uppländska landsbygden. Informanter uppvuxna utanför Uppland har i de flesta fall svarat negativt på dessa frågor. Merparten av eleverna anser sig tala både dialekt och standardspråk. Som situationer när det inte passar sig att använda dialekt har de bland annat nämnt formella sammanhang och tillfällen när det är viktigt att alla förstår det som sägs. Dialekten är däremot lämpligast när man vill visa grupptillhörighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)