THE SHOW MUST GO ON - En kvalitativ studie om scenkonstnärers upplevelser av arbetsmiljön och arbetsmiljöarbetet inom scenkonstbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur scenkonstnärer upplever deras arbetsmiljö och arbetet med deras fysiska samt organisatoriska och sociala arbetsmiljö. Detta ansågs vara ett relevant forskningsområde då scenkonsten är en ovanlig bransch och utgör en utmanande kontext gällande arbetsmiljö. Studien kan tänkas bidra till personalvetenskapen då arbetsmiljöfrågor är högst relevant för HR-anställda att arbeta med, även om branschen kan anses utmanande. Detta går att se med bakgrund av de lagrum och föreskrifter som finns gällande arbetsmiljö och med bakgrund av scenkonstens beskaffenhet. För att uppfylla syftet genomfördes semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex scenkonstnärer inom olika yrkeskategorier och med olika erfarenheter. Den inhämtade datan från intervjuerna analyserades med hjälp av en tematisk analys och sex teman togs fram av författarna. Dessa teman analyserades och diskuterades utifrån teori och tidigare forskning. Teorin som användes var teori gällande grupprocesser samt teorin om krav-, kontroll- och stödmodellen. Den tidigare forskningen gällde hälsa och arbetsmiljö hos scenkonstnärer, forskning om organisationskulturer, ledarskapets påverkan på hälsan, samt policyhantering. Resultatet som framkom var temana organisatoriska skillnader i arbetsmiljöarbete, fysisk arbetsmiljö, stort eget ansvar, utmaningar i grupprocesser, branschens kultur, och engagemang för diskrimineringsfrågor. Utifrån den förda diskussionen kunde frågeställningarna besvaras. Svaret på “Hur upplever scenkonstnärerna det systematiska arbetsmiljöarbetet inom branschen?” tog fasta på att scenkonstnärerna upplever systematiskt arbetsmiljöarbete olika beroende på storleken på organisationen och att ett stort eget ansvar tas av scenkonstnärerna själva för deras arbetsmiljö. “Hur upplever scenkonstnärerna deras arbetsmiljö gällande ergonomi och buller?” besvarades med att scenkonstnärerna upplever en utsatt fysisk arbetsmiljö, både gällande buller och ergonomi. Slutligen kunde “Hur upplever scenkonstnärerna deras organisatoriska och sociala arbetsmiljö?” besvaras med att scenkonstnärerna upplever en riskfylld social och organisatorisk arbetsmiljö. Det framgick i deras upplevelser av grupprocesser och ledarskap, den rådande kulturen i branschen och i deras engagemang i diskrimineringsfrågorna. Dessa nämnda upplevelser i relation till teorin och tidigare forskningen gav svar på att det upplevs som en riskfylld arbetsmiljö. Slutsatser som drogs var att det är en riskfylld arbetsmiljö inom scenkonsten och att på grund av det behöver arbetsgivare göra mer för att motverka ohälsa och olycksfall. Däremot kan slutsatsen dras att det är en svår bransch att effektivt organisera arbetsmiljöarbete i och det kan vara utmanande för arbetsgivare att göra mer än de insatser som studien visat att arbetsgivare redan gör. Studien visade även att temana förhåller sig till varandra och att branschens kultur var ett tema som hade stor influens på hur de upplever arbetsmiljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)