Elevers delaktighet och inflytande : Ett utvecklingsarbete om demokratiska processer i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med utvecklingsarbetet var att utveckla elevernas delaktighet och inflytande i fritidshemmet genom ett fritidshemsråd där eleverna fick chansen att göra sina röster hörda på vilka aktiviteter som de önskade göra i fritidshemmet under eftermiddagarna. Under arbetets gång med utvecklingsarbetet fann vi hjälp och inspiration av McNiffs (2013) aktionsforskningsmodell och där vi även utgått från pragmatismen och demokrati. Arbetet utfördes på två olika fritidshem på två olika skolor med årskurs 2 och 3–4. Allt dokumenterades via loggbok, samtal, fotografier och en utvärderingsenkät för att kunna analysera och reflektera efteråt. I nulägesanalysen framgick bland annat brister i elevers möjlighet till delaktighet och inflytande i fritidshemmen. Resultatet för de genomförda aktionerna blev att eleverna kände att de blev mer delaktiga och fick mer inflytande på vilka aktiviteter som fritidshemmet erbjuder samtidigt som deltagandet på de pedagogledda aktiviteterna ökade. Via samtal och enkät ansåg sig eleverna vara positiva till fritidshemsrådet och de tyckte även att de blev mer delaktiga i planeringen av aktiviteterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)