Förskolans skriftspråkliga miljö – en kvalitativ studie om hur pedagoger kan arbeta stimulerande och inspirerande för de yngre barnen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SyfteStudiens syfte är att genom tidigare forskning och empiri söka teorier och metoder om hur pedagogen kanarbeta för att stimulera barnen till skriftspråklig medvetenhet samt utveckla en stimulerande och inspirerandeskriftspråkande miljö i förskolan. Studien söker svar på innebörder i barns lärprocesser och vilken betydelsetidig skriftspråksstimulering har för barns utveckling och lärande.MetodMetoden som användes var kvalitativ med redskap av intervjuer. Pedagogerna som intervjuades var sex tillantalet och är verksamma i förskolan med barn mellan ett och fem år. Fem av dem var utbildadeförskollärare och en var fritidspedagog. Pedagogerna var i åldrarna 28 till 64 år.ResultatNär det gäller om skriftspråksstimuleringen har någon betydelse för barns lärande och utveckling svaradesamtliga att det är av stor betydelse. Det framkom att allt i förskolan skall ske på ett lekfullt sätt och att det ärvår roll som pedagoger att fånga upp situationer i vardagen att arbeta vidare med, men viktigaste är att det ärlustfyllt. Flera av pedagogerna svarade att det går fort i barnens utveckling kring skriftspråket. Allapedagogerna svarade att de var intresserade av skriftspråksstimulerande arbetssätt och hur man kan göra föratt barnen ska stimuleras, men resultatet visade att några engagerade sig mer än andra. De uppfattar att de ärpositiva och lyssnar till vad barnen är intresserade av och följer upp barnens intresse på bästa sätt. Barnenuppmuntras enligt pedagogerna till att skriva och läsa. Samtliga pedagoger läser varje dag för barnen samthar tillgängligt skrivmaterial till förfogande, en verksamhet har anordnat skrivhörna för barnen i ett rum påavdelningen och några har ateljé. Alla hade läshörna och någon variant av skriftspråkande aktivitet, vissa merän andra. Dramatiseringar, musiksamlingar och rim- och ramsor används av samtliga pedagoger. Dockoranvänds som pedagogiska verktyg hos fyra av dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)