Konflikthantering i förskolan : Förskollärares handlingsstrategier vid konflikter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att belysa förskollärares uppfattningar om konflikthantering på förskolan utifrån konflikthanteringsstrategier. Detta för att få en förståelse för hur konflikthantering kommer till uttryck och hanteras i förskolan. En kvalitativ metod i form utav semistrukturerade personliga intervjuer användes för att uppnå syftet och besvara frågeställningarna. Intervjuerna genomfördes på två olika förskolor med två förskollärare på vardera förskola. Studiens resultat visar att det finns både olikheter och likheter i hur förskollärare hanterar och uppfattar konflikter. De använder sig av olika strategier beroende på barn, situation och kontext. Förskollärarna kan stötta och vägleda barnen på olika sätt i deras konflikthantering, exempelvis genom att diskutera och reflektera tillsammans vid konfliktsituationer eller genom att bara finnas i närheten då barn hanterar konflikter. I vårt resultat framkom att förskollärarna upplevde att kommunikationen och samspelet mellan parterna var det mest centrala vid konflikthantering. Genom kommunikation och samspel med varandra vid konflikthantering lär och utvecklas människor. De vanligaste orsakerna till varför barn hamnar i konflikter beskrivs vara att de inte kommer överens om leksaker eller lek. Förskollärarna lyfter fram att de arbetar både förebyggande och i nuet för att minska konfliktsituationer och för att stärka barns kompetens att hantera konflikter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)