Språkutvecklande undervisning i samhällskunskap åk 4-6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Undervisningen ska anpassas för alla elever, det vill säga andraspråkselever men även elever med språkliga svårigheter. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur ett språkutvecklande arbetssätt kan gynna elevers lärande. Vårt material består av olika typer av källor som vi har funnit med hjälp av olika sökord när vi gjort sökningar i olika databaser. I resultatdelen presenterar vi definitionen av ett språkutvecklande arbetssätt, där man fokuserar på en autentisk och aktiv språkanvändning. På resultatdelen nämner vi även att elever behöver utmanas kognitivt för att förstå och fördjupa sig i ett skolämne. Skillnaden mellan skolspråk och vardagsspråk är att skolspråket eller det så kallade ämnesspråket är ett mera formellt språk i både tal och skrift till skillnad från vardagsspråket. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)