Talet om det styvmoderligt behandlade teknikämnet

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Under de senaste decennierna har teknikämnet genomgått en del ändringar och idag är det ett ämne med en separat kursplan och med 200 schemalagda timmar. Detta arbete syftar till att undersöka och besvara tre frågeställningar gällande hur det talas om det styvmoderligt (Skolinspektionen, 2014) behandlade ämnet teknik, vad orsakerna kan vara och om det finns åtgärder som behöver genomföras. Olika aktörers röster blir hörda- de talar om teknikämnets styvmoderliga behandling på olika vis beroende på deras position i skolväsendet samt deras intresse och erfarenhet av ämnet. För att ta reda på hur de olika aktörerna talar om teknikämnets styvmoderliga behandling, intervjuas fem personer från fem olika aktörer, däribland Skolverket, CETIS, lärare osv. En analys, delvis inspirerad av en diskursiv ansats, genomfördes och fann att alla aktörer nämnde liknande aspekter som påverkat ämnet och de framhåller liknande åtgärder. I aktörernas beskrivningar framkommer dock att teknikämnet fortfarande är styvmoderligt behandlat och har lägre status än andra ämnen. Dessutom framkommer det i studien att det troligen finns för få behöriga, kunniga och entusiastiska lärare med det material som skulle kunna väcka elevers nyfikenhet. De talade trots allt om ämnet med en positiv ton och att det finns projekt som ska hjälpa och stötta lärare i teknikämnet. Enligt aktörerna behövs det fler eldsjälar för att få teknikundervisningen och teknikämnet att blomstra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)