Är självförtoende högre hos algoritmanvändare? : en studie i beräkningsstrategier hos första årets gymnasieelever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för teknik och miljö

Författare: Peter Brodin; [2010]

Nyckelord: Algortimer; matematik; räkning; sjövförtoende.;

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att ge ett bidrag till debatten kring algoritmens betydelse i skolundervisningen. Frågan som undersökning vilar på är om elever har ett bättre självförtroende åt sina beräkningar om de använder sig av algoritmer i de fyra grundräknesätten? I undersökning jämförs svenska elever mot åländska elever. Metoden som har legat till grund för att ge ett svar på frågan är först och främst en enkätstudie och därefter förekommer även intervjuer som syftar till att bredda vyn runt frågan. Det framgår utifrån undersökningen att algoritmanvändare har ett högre självförtroende för sina beräkningar samt presterar fler rätta svar än elever som använder den alternativa beräkningsmetoden. Det framgår utifrån intervjuer att de elever vilket är lärda inom algoritmanvändning har svårt för att motivera varför deras svar blir rätt, utan att hänvisa till algoritmernas användningsregler. Med dessa elever förekommer också reflektionen kring deras svars rimlighet mer sällan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)