Religionskunskap ur lärarperspektiv i F-3

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Enlig Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (rev. 2019, s.6) ska skolan utgå från elevers erfarenhet i sin undervisning. Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar som finns inom religionsundervisningen i svenska skolor ur ett lärarperspektiv i årskurs F-3. I vår studie har vi valt att fokusera på vilka utmaningar lärarna möter i ett mångkulturellt klassrum samt hur dessa utmaningar bemöts. För att uppfylla syftet har vi valt följande frågeställningar: Vilka arbetssätt använder lärarna sig av i arbetet med att bemöta utmaningar i religionsundervisningen? Hur påverkar ett mångkulturellt klassrum de utmaningar som kan uppkomma. Vi har använt oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer i vår studie. Vi intervjuade sex lärare från sex olika skolor. Intervjuerna har analyserats med hjälp av tematisk analys. Resultatet i studien visar att alla lärarna använder sig av elevernas egna erfarenheter och kunskaper som resurser på olika sätt, till exempel när en elev har specifika kunskaper om en religion men läraren har inte det. Lärarna tycker det finns många fördelar med ett mångkulturellt klassrum. En fördel är att det blir naturliga diskussioner då många av eleverna är troende. Alla lärarna använder sig av filmer, bilder och texter i sin religionsundervisning på olika sätt. Lärarna är eniga om att det bästa sättet att bemöta utmaningar i den mångkulturella religionsundervisningen är med hjälp av olika läromedel. Studiens resultat diskuteras i förhållande till ett intersektionellt perspektiv med fokus på religion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)