En studie i upplevd användbarhet med avseende på navigerbarhet hos en digital marknadsplats för gårdsförsäljning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Studier visar att intresset för att handla lokalt ökar, samtidigt som antalet köp av matprodukter via e-handel växer. Syftet med denna studie var att lägga grunden för en digitalisering av gårdsförsäljning. För att uppnå detta undersöktes frågan ”Hur ska en digital marknadsplats för gårdsförsäljning utformas för att upplevas ha en god användbarhet med avseende på navigerbarhet?”. En webbapplikation med fokus på användbarhet och navigerbarhet utvecklades, där arbetet utfördes i två iterationer med användartester i slutet av iterationerna. Användartesterna utfördes med de beprövade metoderna Concurrent Think-Aloud Procedure, System Usability Scale och Retrospective Probing. Studiens slutsats visar på att en användares tidigare erfarenheter och förväntningar på en webbapplikations design och funktionalitet har en stor påverkan på webbapplikationens upplevda användbarhet och navigerbarhet. Relevanta och väldesignade filtrerings- och sorteringsalternativ har upplevts bidra till en ökad användbarhet. Även bekräftande animationer då användaren utför uppgifter har konstaterats öka användbarheten. Vidare visar studien att oväsentliga funktioner bör undvikas att implementeras, då de upplevts försämra webbapplikationens navigerbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)