Lustfyllt lärande - en undersökning om vad barnen tycker är roligt och tråkigt i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Kristina Jonasson; Veronica Åkesson; [2004]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idag hör man ofta barn som säger att det är tråkigt i skolan och att de inte vill gå dit. Det märks också att de ofta inte är motiverade till att studera. Detta gjorde oss nyfikna på vad man kunde göra för att öka deras motivation och lust att lära. Vi tyckte att detta var ett väldigt relevant ämne för dagens samhälle då man ofta hör om barn som inte klarar grundskolan med godkända betyg. Vårt syfte med denna forskning var att ta reda på vad barnen finner roligt respektive tråkigt i skolan och hur pedagogerna tar tillvara på denna kunskap. Vi har valt att undersöka detta genom att genomföra gruppintervjuer och enkäter med barnen och intervjuer med fem pedagoger. Huvudresultaten från vår forskning är att det sociala samspelet spelar en stor roll för barnen i åldrarna 8-11 år och att pedagogerna vi intervjuat försöker att anpassa sin undervisning efter vad barnen tycker är roligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)