Samtidskonsten och bildämnet i skolan, : En undersökning av högskolekurs Samtidskonst i pedagogiskt perspektiv vid Linnéuniversitetet

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Eva Niklasson Kronquist; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:   Magisteruppsats 15 hp                                                                                                                       Vårterminen 2011 ABSTRACT   Eva Cronquist Samtidskonsten och bildämnet i skolan En undersökning av högskolekurs Samtidskonst i pedagogiskt perspektiv vid Linnéuniversitetet     Contemporary Art in Art Education A Study up on University Course Samtidskonst i pedagogiskt perspektiv at Linnaeus University    Antal sidor: 53   Uppsatsens syfte är att visa på vilket sätt den samtida konceptuella bildkonsten förändrar en lärandeprocess och på vilket sätt det platsspecifika bildkonstbegreppets metoder kan belysa en kunskapsbildning. Den teoretiska utgångspunken för undersökningen är det sociokulturella perspektivet. Undersökningen vilar på en kvalitativ forskningsstrategi. Uppsatsen synliggör de möjligheter och utmaningar som ett samtida konceptuellt platsspecifik konstbegrepp innebär för bildämnet.  Undersökningen är utförd på material från studenter som gått kursen Samtidkonst i pedagogiskt perspektiv vid Linnéuniversitetet. Resultatet baseras på en kvalitativ analys av insamlade rapporter, bildmaterial och skriftliga svar på utskickade frågor. Resultatet ger att det samtida konceptuella bildkonstbegreppet skulle kunna innebära en mer tolkningsinriktad lärprocess i interaktion med medierande verktyg och därmed kunna belysa komplexa mänskliga fenomen eller samhällsstrukturer. Det platsspecifika bildkonstbegreppets metoder skulle kunna användas för att arbeta med samhällsorienterade frågor och ämnesintegrerat. Det samtida konceptuella konstbegreppet kan förändra bildämnet i skolan genom att ge alternativa tolkningar av vad konst kan vara. Bildämnet skulle också kunna bli mer analyserande eller diskursivt kulturanalytiskt. Den meningsskapande aktiviteten i sociala och kulturella situationer skulle också kunna medvetandegöras. Arbetsmetoden site-nonsite som används i den undersökta kursen synliggörs i ett sociokulturellt perspektiv som ett medierande verktyg där teori och metod flyter samman.  Sökord: mediering, främmandegöring. konceptuell konst, samtidskonst, platsspecifik konst, site-nonsite, diskursanalys, bildämnet, lärande   Postadress Umeå universitet 901 87 Umeå   Telefon 090-786 50 00  www.umu.se    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)