Konsten att provocera med humor och kaxighet : En kvalitativ studie om attityder gentemot Oatlys provokativa reklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Positiva attityder gentemot varumärket är viktigt för företag. Om sambandet mellan attityden gentemot varumärket och attityden gentemot reklam är starkt tyder det på att företagets reklam är viktig för varumärket. Oatly har en provokativ reklamstrategi som väckt stor uppmärksamhet. Intressant är om denna provokativa marknadsföring leder till positiva attityder trots att det kan tänkas riskera att påverka attityderna negativt. Syftet med studien är att skapa förståelse för vilka attityder provokativ reklam genererar samt ge företag förståelse för hur provokativ reklam påverkar attityden gentemot varumärket. För att uppfylla syftet har tre fokusgrupper hållits där respondenternas känslor, uppfattningar och erfarenheter gällande Oatlys reklam har diskuterats. Resultatet av studien visar att Oatlys reklam upplevs provokativ eftersom den utmanar normer och inte främst framhäver varumärket. Trots att reklamen upplevs provokativ tycks attityderna vara positiva då reklamen är humoristisk och uppvisar ansvarstagande. Attityden gentemot reklamen speglar i stor utsträckning attityden gentemot varumärket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)