Den lyxiga livsstilsrepresentationen i svenska Elle

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie har i syfte att identifiera och analysera den fantasi som råder kring en lyxigare och exklusivare livsstil, vilken presenteras och reproduceras i livsstilssektionen i modemagasinet Elle. Det har gjorts ett urval av det mest representativa redaktionella material liksom reklam, från novemberupplagan 2014, vilka får representera den ”lyxiga prägel” som framkommer i livsstilssektionen i sin helhet. Studien berör hur pass komplext samspelet är mellan de komponenter som utgör det redaktionella innehållet och reklamen, samt det ambivalenta förhållande som binder dem samman, vilket därigenom framhäver olika dimensioner av livsstilspresentationen. Hur en livsstil först skapas hos en individ och hur det sedan speglas i olika val denne tar, blir ytterligare en aspekt av livsstilsanalysen. Utförandet av denna studie görs genom en kvalitativ textanalys och bildanalys där fokus sätts på typiskt lyxiga drag i bilder, text och reklambilder. Därigenom framgår det hur magasinets livsstilssektion producerar en fantasi kring en särskild livsstil genom olika textuella tillvägagångssätt, och hur bilderna framhäver de aspekter som förstärker eller kontrasterar budskapet som förmedlas genom det textuella innehållet, och reproducerar således det som omskrivs i texten. Den visar även att engagemang till mediematerial, och således reproduktionen av livsstilen förutsätter en viss grad av ekonomiskt välstånd då individen genom detta tillåts bilda sig en smak som reflekteras i en legitim och lyxig livsstil. Studien visar att de återkommande teman i både det redaktionella innehållet och i reklamen är lyxen att unna sig, eller i alla fall att få ta del av en medievärld som tillåter det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)