Process och resultat vid utvärdering av ett IT-system utifrån sex olika generiska typer

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att bedöma metodmässig handlingsbarhet för utvärderingar av IT-system enligt sex generiska typer. Generiska typer som är framtagna av VITS-forskarna Stefan Cronholm och Göran Goldkuhl vid Linköpings universitet med avsikt att stödja olika val hur man utför utvärdering beroende på situationen. VITS är ett forskningsnätverk inom informatikområdet företrädd bland annat vid Linköpings universitet. Som underlag för min undersökning har jag använt mig av en fallstudie där jag utvärderat ett IT-system på sex olika sätt i enlighet med de generiska typerna. Resultatet av undersökningen visar att handlingsbarhetsorienterad utvärdering är ett omfattande arbete och det finns i dag inga färdigutvecklade utvärderingsmetoder att arbeta efter. De framtagna generiska typerna ser jag som metoder under utveckling även om jag använt dem som informella metoder. I dagsläget krävs eftertänksamhet i val av både kombinationer samt ordningsföljd av utförande. Beroende på vilka resurser man har till sitt förfogande, kreativt tänkande och önskad riktning av utvärderingen kan man välja att göra på olika sätt. Jag har efter gjorda utvärderingar svårt att se att en generisk typ för sig själv skulle ge tillräcklig bredd och djup för ett helhetsmässigt intryck av IT-systemet. Speciellt gäller det handlingsbarheten gentemot verksamheten. Min uppfattning är att med de generiska typerna för utvärdering finns det bra förutsättningar för att få fram handlingsbara utvärderingsmetoder. Detta visade sig också när jag la på handlingsbarhet som ett raster i min analys. Av sex typer var det fem som uppfyllde över hälften av alla kriterier. Hälften av typerna hamnade uppemot 75 % kriterieuppfyllnad. Det är några arbetssteg som behöver utvecklas ytterligare och vidare undersökas empiriskt i en mer omfattande och resursrik studie än detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)