Giraffspråket och förskolan. En kvalitativ studie av kulturskoleprojektet Kontaktskapande Kommunikation i Stenungsund

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Vårt intresse för konflikthantering har växt fram allt eftersom under lärarutbildningen.Dessvärre delade vi båda känslan av att inte ha tillräckligt med kunskaper i ämnet för attkänna oss trygga i vår framtida yrkesroll. Projektet "Kontaktskapande Kommunikation"påbörjades hösten 006 i Stenungsunds kommun. Man hade som ambition att utbildaförskolepedagoger, samt bjöd man även in föräldrar till utbildning, i konflikthantering medinspiration från ett amerikanskt förhållningssätt som kallas Nonviolent Communication, påsvenska översatt till Giraffspråket. Vår del i projektet har innefattat dokumentation ochutvärdering av NVC-verksamheten på två förskolor i Stenungsund.Uppsatsen bygger på material i form av litteraturstudier, observationer, kvalitativa intervjuermed förskolepedagoger vid två olika förskolor i Stenungsund samt intervju med MarieLindblad, NVC-pedagog.Det man slutligen kan konstatera är att det, finns både styrkor och svagheter med projektetoch med NVC som förhållningssätt. De handlar egentligen om två delar, dels relationenpedagog ­ barn och dels relationen pedagog ­ pedagog. I första relationen är tiden en svaghetoch en negativ faktor som bör tas hänsyn till och i andra relationen så ligger en styrka.Nämligen den som berör kommunikation och utvecklingen pedagogerna emellan.Förskolepedagogerna anser sig även ha kommit i bättre kontakt med sina känslor och lärt sigatt sätta ord på dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)