Sökning: "kanon förskola"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kanon förskola.

  1. 1. Förskolans inomhusmiljö ur ett normkritiskt perspektiv : En kvalitativ intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Kanon; Erika Enholm; [2020]
    Nyckelord :genus; inomhusmiljö; tredje pedagogen; jämställdhet; normkritik; miljöobservation;

    Sammanfattning : Miljön i förskolan är en viktig del för barns förståelse för sin omvärld, därför bör miljön vara utformad för att främja dess lärande. Men också vara anpassad för alla barnen, en förskola för alla. LÄS MER

  2. 2. Urval och val av applikationer som läromedel i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Amanda Pinaitis Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Canon; Choosing applications; Teaching; Selection; Tablet computer; Teaching media; Pedagogy; Preschool; Early childhood education; Didaktik; Förskola; Kanon; Läromedel; Surfplatta; lärplatta; datorplatta; Ipad; IKT; Undervisning; Urval; Val av applikationer;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte har varit att bidra med kunskap kring vilka faktorer som styr valet av applikationer för undervisning i förskolan. Syftet har också varit att uppmärksamma vilka applikationer som används i undervisning på kommunala förskoleavdelningar. LÄS MER

  3. 3. Existerar det en pedagogisk, estetisk eller funktionell barnbokskanon i förskolan?

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Anette Nilsson; [2009]
    Nyckelord :kanoniseringsprocess; barndomsföreställning; diskurs; förskola; barnlitteratur; estetik; pedagogik; funktionell;

    Sammanfattning : Jag har studerat frågeställningarna: existerar det en barnbokskanon i förskolan, hur ser den i så fall ut och efter vilka kriterier är denna barnbokskanon konstruerad? Jag har med ett cultural studies perspektiv använt en kombination av metoder, som litteraturanalyser, empirisk studie och litterära näranalyser samt beaktat delar av olika vetenskapliga områden, som litteraturvetenskap, pedagogik och psykologi i en barnkulturell kontext. Utifrån analys av tidigare forskning, och utlåningsstatistik hävdar jag att valet av barnböcker följer ett konventionellt mönster. LÄS MER

  4. 4. ”De ska lära sig att leva” : En studie av några barnbibliotekariers litteratursyn och deras samarbete med förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Charlotte Selinus; [2008]
    Nyckelord :barnbibliotekarie; litteratursyn; kanon; bilderbok; barnbibliotek; förskola;

    Sammanfattning : The main purpose of this thesis is to investigate four children’s librarians’ literature view and their collaboration with pre-schools. My main question at issue is “What literature view do children’s librarians in this thesis have and how does this reflect their collaboration with pre-schools?”. LÄS MER

  5. 5. Från Pippi till Pulvret ­ Förskolans dolda kanon i teori och praktik

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elisabeth Mohlén; [2008]
    Nyckelord :Kanon; Förskolans dolda kanon; Förskolans uttalade;

    Sammanfattning : ProblemformuleringVad innebär förskolans dolda respektive uttalade kanon?Hur arbetar förskolan med litteratur?Hur ser samspelet mellan förskola- bibliotek ut?SyfteMitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur litteraturen används ute på förskolor. Jag har under fleravfu-perioder uppmärksammat att litteratur endast är något som används som tidsfördriv innan och efter vilan, iväntan på lunchen osv. LÄS MER