Barnperspektivet - endast en fin tanke i dagens rättstillämpning? - En rättsvetenskaplig undersökning av tillgodoseendet av barnperspektivet i mål om vårdnad

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Förevarande uppsats behandlar det så kallade barnperspektivet och i vilken utsträckning detta blir tillgodosett i den svenska rättstillämpningen efter vårdnadsreformen år 2006. I förarbetena till 2006 års vårdnadsreform framgår att utgångspunkten i barnperspektivet är respekten för barnets fulla människovärde och integritet. Att anlägga ett barnperspektiv i beslutsprocessen handlar om att analysera vilka följder olika beslutsalternativ kan få för barnet. I detta ingår att lyssna på barnet och respektera det som en individ med egna uppfattningar. En redogörelse för principen om barnets bästa och bestämmelserna om barnets rätt att komma till tals i mål om vårdnad utgör en viktig del i den deskriptiva delen av uppsatsen. Ett klargörande av dessa begrepp är nödvändigt för att kunna fastställa definitionen av barnperspektivet. Uppsatsen innehåller en rättsfallsundersökning med syftet att undersöka i vilken utsträckning barnperspektivet blir tillgodosett i rättstillämpningen beträffande mål om vårdnad. Fokus ligger på tiden efter 2006 års vårdnadsreform. Sammanlagt ingår 44 domar i undersökningen. Studien visar att 21 av domarna innehåller ett barnperspektiv, 21 av domarna innehåller förvisso en individualiserad bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet men utan att barnet ges en betydande roll i processen och två av domarna saknar en individuell bedömning över huvud taget. I uppsatsens avslutande del konstateras sammanfattningsvis att det finns allvarliga brister i domstolarnas handläggning beträffande ett tillgodoseende av barnperspektivet och barnets rätt att komma till tals processen. Rättsfallsstudien visar dock att 2006 års vårdnadsreform har haft viss inverkan på rättstillämpningen beträffande domstolarnas tillgodoseende av barnperspektivet i processen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)