Studenters upplevelser av distansundervisning under Covid-19

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Den här studien har som syfte att undersöka hur universitetsstudenter har upplevt omställningen från campusbaserad undervisning till distansundervisning under Covid-19. Studien begränsar sig till universitetsstudenter och utforskar tre frågeställningar: Hur upplevde universitetsstudenterna interaktionen under distansundervisningen med lärare och studenterna i jämförelse till undervisningen som tidigare skedde på campus? På vilket sätt beskriver studenterna skillnaden i maktrelationerna mellan lärare och studenter i distansundervisningen under Covid-19 jämfört med campusundervisning? och Vilka är de sociala konsekvenser som dyker upp med distansundervisning under Covid-19? För att besvara dessa frågeställningar har vi valt den hermeneutiska metodansatsen för att skapa förståelse kring det studerade ämnet. För att besvara studiens frågor genomfördes kvalitativa individuella intervjuer fysiskt via Zoom med tio studenter från olika lärosäten runt om i Sverige. Intervjupersonernas upplevelser analyserades utifrån sociologiska begrepp, Goffmans dramaturgiska perspektiv samt Foucaults maktbegrepp. Resultaten av studien avslöjar likheter i studenternas upplevelser av distansundervisning under Covid-19. Interaktionen via Zoom skiljer sig från den som sker på campus och påvisar att olika aspekter av sociala interaktioner mellan studenter och lärare har förändrats. Naturlig interaktion med andra studenter, som var möjlig på campus, upplevdes som svår på Zoom. Studenterna uttrycker en osäkerhet i sitt rollutövande och märker förändringar i hur de framträder, inklusive en ökad synlighet av privata bakgrundsmiljöer. Det framkommer även förändringar i maktrelationen mellan lärare och studenter. Slutligen visar resultaten både fördelar och nackdelar med distansundervisning, såsom möjligheten att närvara på föreläsningar vid sjukdom. Samtliga studenter föredrar dock traditionell campusbaserad undervisning framför distansundervisning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)