Slit och släng, än sen? : En studie om hur ethos och logos kan användas i ett informationsmaterial för att påverka kommuninvånare

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Heidi Karppinen; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien är ett examensarbete inom Informationsdesign med inriktning textdesign. Jag har studerat hur ethos och logos kan användas i en informationsbroschyr för att påverka och informera om ett felaktigt beteende. Målgruppen i studien är hushåll i Västerås kommun. Målet med studien är undersöka hur en informationsbroschyr kan påverka målgruppen med hjälp av retorikens ethos och logos, i samverkan med grafisk formgivning för att öka målgruppens motivation till att läsa innehållet. I studien har fyra metoder använts: En kvalitativ intervju, en kvantitativ undersökning, en textanalys av ett befintligt material och teorier om ethos och logos. I studien presenteras ett gestaltningsförslag som baseras på teorier inom retorik och grafisk formgivning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)