Sökning: "preferenser för läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden preferenser för läsning.

  1. 1. Digital kontra analog skönlitteratur : Vilket format främjar eleversläsutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arta Peci; [2024]
    Nyckelord :Läsutveckling; läsmotivation; läsengagemang; lärarens roll;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska effekterna av digitala och analoga skönlitterära texter påelevers läsutveckling, samt svensklärarnas och elevernas uppfattningar om dessa format. Dehuvudsakliga målen är att förstå varför deltagarna tror att analoga eller digitala texterförbättrar elevers läsutveckling och att identifiera likheter och skillnader i deras erfarenheter. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mia Johansson; Anita Hasani; [2023]
    Nyckelord :Literacy; Förskola; Språkutveckling; Högläsning; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarebeskriver sitt arbete med högläsning för att främja barnsspråkutveckling i förskolan. Valet av ämne har grundats avobservationer vid övningsförskolor när högläsning skett. LÄS MER

  3. 3. Nycklar till läslust : En kvantitativ studie om preferenser och läsning av skönlitteratur i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Nilsson; Julia Trädgårds; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; läslust; läsning; preferenser för läsning; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Studien utgår från en kvantitativ ansats i form av enkäter. Resultatet analyseras i mjukvaran SPSS och samband identifieras med hjälp av Spearmans korrelationskoefficient. LÄS MER

  4. 4. Omgivningens påverkan på läslust : En kvalitativ studie som undersöker vilka faktorer som kan bidra till läsfrämjande hos elever i årskurs fem med stöd av skolbibliotekarien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sohrab Kianersi; Toana Lahijani; [2022]
    Nyckelord :Läsfrämjande; Läslust; Läsning; Skolbibliotekarie; Skönlitteratur; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att söka förståelse för vilka faktorer som kan bidra till elevers läslust i årskurs 5. Frågeställningarna som besvaras är: ”Vilka faktorer kan enligt de tillfrågade eleverna bidra till att främja deras läslust?”, ”Vilken hjälp upplever eleverna att de får av skolbibliotekarien?” samt ”Stämmer skolbibliotekariens upplevelse kring vad eleverna vill läsa överens med elevernas preferenser?”. LÄS MER

  5. 5. Vilka faktorer kan påverka elevers läsmotivation ur ett elevperspektiv? : En intervjustudie med elever från årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ann- Christin Ledin; Marigona Muslija; Fatime Murati; Soran Hassan; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; elevperspektiv; faktorer; SDT; åk 4-6;

    Sammanfattning : I dagens digitaliserade och globaliserade värld möter våra elever en tid där kompetensen av att kunna läsa är av största vikt för att kunna delta och medverka i samhället. Internationella studier som PIRLS visar att läskompetensen är god hos svenska elever men att läsmotivationen, lusten att läsa är i botten. LÄS MER