Föräldrasamverkan –ur ett implementeringsperspektiv

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Vi vill med hjälp av intervjuer med verksamma pedagoger i förskolan, samt föräldrar till barni förskolan söka svar på frågan hur de uppfattar föräldrasamverkan. Utifrån det försöker visvara på om avsnittet om föräldrasamverkan i läroplanen för förskolan har implementerats iverksamheten. För att detta skall hävdas krävs det att implementeringens begrepp förstå, viljaoch kunna uppfylls. De skall ha en förståelse för vilket uppdrag som skall genomföras, samtfinnas det en vilja hos föräldrar och pedagoger att genomföra detta. Det måste finnas enmöjlighet för dem att kunna genomföra uppdraget enligt beslutets intension. Vad vi i vårstudie sett saknas i dessa tre implementerings begrepp och möjligheten att kunna genomföraen samverkan i viss mån. Det saknas bland annat en kommunikation i arbetslaget om derasgemensamma förståelse av föräldrasamverkan. Dessa resultat har vi jämfört med vad nutidaforskning säger gällande föräldrasamverkan. Pedagoger har ett uppdrag att uppfylla sominnebär att samverka med barnets föräldrar, detta är med nutids forskning kring barns lärandeoch utveckling inget som kan bortses ifrån av den verksamme pedagogen. Det är en del avvårt uppdrag som pedagoger.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)