Användning av Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance för barn med Developmental Coordination Disorder

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: Developmental Coordination Disorder [DCD] är en motorisk funktionsnedsättning som påverkar förmågan att utföra vardagliga aktiviteter, vilket kan leda till aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar. Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance [CO-OP] är en arbetsterapeutisk, uppgiftsorienterad intervention med fokus på kognitiva strategier för ett förbättrat aktivitetsutförande. Syfte: Att beskriva hur CO-OP kan bidra till förbättrat aktivitetsutförande för barn med DCD. Metod: Litteraturöversikt som inkluderat tolv artiklar, med integrativ innehållsanalys och induktiv ansats. Resultat: Den integrativa analysen gav fem kategorier: 1) Förbättrat aktivitetsutförande, ökad tillfredsställelse och självförtroende med CO-OP, 2) Vikten av att bemästra vardagens aktiviteter, 3) Individuell användning av strategier i CO-OP, 4) Betydelsen av föräldrars engagemang i CO-OP, 5) Negligerandet av barn med DCD och barnens sociala inkludering. Slutsats: CO-OP förbättrade aktivitetsutförandet för barn med DCD. Föräldrarnas medverkan i CO-OP är en viktig del för att stötta barnen mot utveckling. CO-OP möjliggör bemästrande av vardagsaktiviteter och bidrar till social inkludering. Vidare högkvalitativ forskning behövs för att uppmärksamma användandet av CO-OP för barn med DCD i Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)