Enkätkonstruktion gällande transformerande ledarskap med specifik inriktning mot ledarskapets 5 utmaningar - En explorativ studie

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Författare: Nalika Tjärnberg; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att framarbeta ett nytt svenskt 360 graders mätintrument för transformerande ledarskap med specifik inriktning mot Kouzes och Posner (2003) och Ledarskapscentrum Nord AB:s utbildningar i Ledarskapets 5 utmaningar. Studien inbegrep en första ansats till itemanalys och utveckling av 5 beteendekategorier; förebild för gemensamma värderingar inspirera till gemensamma framtidsvisioner, utmana befintliga processer, frigöra handlingskraft samt uppmuntra och stödja. En enkät konstruerades med avsikt att testa huruvida de förmodade skalorna tillförlitligt och adekvat mäter avsedd ledarskapsstil. Instrumentet som testats utvecklades i linje med en kombination av steg och principer gällande vetenskaplig itemanalys och skalutveckling som föreslagits av Spector (1992). DeVellis (2003) och Kline (2000). Enkäten bestod initialt av 105 items samt två validerande skalor gällande förtroende för och tillfredsställelse med chef. Etthundraelva personer deltog i studien. Inom ramen för explorativ faktoranalys (principal-components analysis) genomfördes en rad itemreduktioner och komponentanalyser. Elva komponenter bestående av sammanlagt 45 items extraherades slutligen och med hänsyftning på de 5 utmaningarna ombesörjdes en sammanslagning till 5 större kluster. Dessa uppvisade samtliga höga alphavärden, såväl internet som mellan varandra. De i slutskedet kvarvarande 45 items fördelade sig i en relativt jämn spridning över enkätens skolor avseende samtliga 5 utmaningar men detta utgör endast preliminära pilotresultat. Instrumentet bör följdaktligen utsättas för fortsatt testning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)