Den intermediära organisationens värdeskapande i potatisbranschen : en kvalitativ jämförande studie om de strategier och värdeskapande som bedrivs inom intermediära organisationer

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Under de senaste åren har den svenska potatisbranschen blivit mindre lönsam då man får förhållandevis sämre avräkningspriser och ökade produktionskostnader. Även konsumtionen av potatis har minskat i Sverige bland annat beroende på konkurrens från alternativa produkter som pasta och ris. Detta är några av dem orsakerna till att antalet potatisodlare har minskat i Sverige, det finns bara hälften så många odlare som det gjorde vid början på millennieskiftet. För att hjälpa till att främja den svenska potatisen existerar Svensk Potatis AB som branschorganisation för potatis. I en allt hårdare konkurrens kan man ställa sig frågan vad Svensk Potatis AB gör för någon nytta för potatisbranschen i Sverige samt hur lyckas man i Sverige med detta jämfört med andra länder. För att ta reda på vilket värde som Svensk Potatis AB skapar har strategierna och aktiviteterna i företaget kartlagts och analyserat. Detta för att strategierna är de val som identifierar den väg som organisation avser att fokusera sina aktiviteter mot. Det är aktiviteterna som skapar värde, vilka alltså styrs av de strategier som organisation har. Genom att även undersöka likande organisationer i andra länder kan man lära sig av de skillnader som finns i de strategier man utgår ifrån och det värdeskapande som sker. Denna kvalitativa litteratur- och intervjustudie har fokuserat på det värdeskapande som organisationerna skapar i de olika potatisbranscherna samt de strategier som ligger bakom de värdeskapande aktiviteterna. Studien har undersökt fyra olika organisationer i olika länder varav en i USA. Resultatet har visat att skillnaderna värdeskapande som man tillför respektive bransch kommer ifrån de strategier man har valt att fokusera på. Studien har även identifierat att avsaknaden av en nedskriven vision hos Svensk Potatis AB gör att det inte finns någon tydlig framtida bild utåt för den potatisbransch man vill främja. Detta kan jämföras med de övriga organisationerna som alla har en tydlig framtidsbild av potatisbranschen som man tydligt ger en bild utåt av i respektive land. Utöver detta har vissa skillnader i organisationernas strategier emellan visat sig som möjligheter för Svenska Potatis AB att anamma och lära sig av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)