HÄLJARPS LYCKOR : ett stationsnära boende

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Idag reser vi allt mer och allt längre både privat och till vardags. Vårt utökade geografiska rörelsemönster har minskat antalet lokala arbetsmarknader. En allt mer sammankopplad region ger möjlighet för människor att bo i den mindre orten men ändå ha tillgång till flera arbetsmarknader i olika kommuner. Det är därför av största vikt att planering för hållbara resor lyfts fram. Genom att utgå från den befintliga strukturen och se till att fler stationsorter utvecklas till bra och trygga boendemiljöer kan vi främja en hållbar stadsutveckling. En effektiv markanvändning av stationsområdena är av stor betydelse för människors transportval. Syftet med denna uppsats är att utifrån nuvarande förutsättningar ta fram ett planförslag för Häljarps stationsnära område. Motivet för exploateringen är det stationsnära läget som främjar ett hållbart samhälle. Planförslaget ska utformas så att en hållbar bebyggd miljö uppnås samtidigt som det stationsnära området kopplas samman med övriga orten. Med hjälp av litteratur- och dokumentstudier har stationsnära planering samt hållbar bebyggelse studerats och analyserats Genom platsbesök har en inventering av förutsättningarna för det aktuella området genomförts och därefter har lämpliga exploateringsområden utpekats. Grunddragen i planförslaget som presenteras bygger på en exploatering av den norra delen med en bebyggelsestruktur som öppnar upp sig mot landskapet och sluter sig mot järnvägsspåret. Närmst järnvägsspåret är bebyggelsen lite högre och består av blandade funktioner för att skapa en stadsmässig känsla. Bebyggelsen trappas sedan ner stegvis desto närmre Saxån man kommer. Den nya stationsbebyggelsen kopplas samman med den befintliga orten genom "Lyckostråket". Stråket leder över Saxån och kopplar på befintliga orten i centrum vid ICA. Det är ett brett stråk som med sin integrerade grönska och uppehållsplatser är inspirerad av the high line i New York. Planförslaget presenteras genom illustrationsplan, sektioner och illustrationsbilder i slutet av uppsatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)