Elever med särskild matematikbegåvning : en kvalitativ intervjustudie om lärares och speciallärares uppfattningar om identifiering av eleverna och anpassningar i matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Hägg, Helena och Lagergren, Ann (2023). Elever med särskild matematikbegåvning - en kvalitativ intervjustudie om lärare och speciallärares uppfattningar om identifiering av eleverna och anpassningar i matematikundervisningen. Speciallärarprogrammet matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp   Syftet med studien är att undersöka dels hur matematiklärare och speciallärare uppmärksammar de särskilt begåvade eleverna, dels hur matematiklärare lägger upp sin undervisning och hur speciallärarens kompetens används för att också de särskilt begåvade eleverna ska få den utbildning de har rätt till.   ·      Vilka erfarenheter av att uppmärksamma elever med särskild matematikbegåvning framkommer hos några matematiklärare och speciallärare? ·      Vilka anpassningar menar de intervjuade görs i matematikklassrummet så att de särskilt begåvade eleverna ska kunna utvecklas så långt som möjligt? ·      Vilka uttryckta behov framkommer hos matematiklärarna och speciallärarna på fältet för att de ska kunna förbättra matematikundervisningen så att också de särskilt begåvade eleverna kan nå längre i sin kunskapsutveckling?   Studien kan bidra med kunskap kring hur skolan ser ut för de särskilt begåvade eleverna och, utifrån denna kunskap, medverka till att eleverna får den skolgång de är berättigade till. Studien grundar sig i Vygotskijs sociokulturella teori och relationell pedagogisk teori. För att uppfylla studiens syfte samlades empirin in och analyserades utifrån en kvalitativ metodansats. Denna småskaliga studies frågeställningar besvarades genom semistrukturerade intervjuer med tre matematiklärare och tre speciallärare som informanter. Samtliga intervjuer ljudbandades, transkriberades och analyserades.  Genom studien blir indikationer på att lärare och speciallärare är i behov av utbildning synliga. Både vad gäller hur de särskilt begåvade eleverna uppmärksammas och hur undervisningen i matematik kan utformas för att ge dessa elever rätt förutsättningar. Tecken på att speciallärarens roll behöver bli tydligare framkommer också. Detta med tanke på att specialläraren, tillsammans med lärare och skolledning, ska arbeta förebyggande och bidra till att hinder och svårigheter undanröjs i de olika lärmiljöerna. Problemet är således att elever med särskild matematikbegåvning inte ges rätt förutsättningar för att lyckas. Som blivande speciallärare inom matematikutveckling blir dessa insikter som studien gett värdefulla.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)