Förskolegården : En oslipad diamant. Förskolegårdens betydelse för lärande och utveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund: Barn i förskolan vistas en stor del av sin dag på förskolegården, därför bör denna ges betydelse och innehåll. Barn behöver lära sig i naturliga och flexibla miljöer för att det skall bli ett meningsfullt lärande. Utemiljön bör vara ett komplement till innemiljön. Syfte: Syftet är att ta reda på hur pedagoger resonerar om förskolans utemiljö, förskolegården, hur de använder den och vilken betydelse de anser den har för barns lärande och utveckling. Metod: En kvalitativ forskningsmetod har använts, där sju verk- samma pedagoger i förskolan har intervjuats. Resultat: Utemiljön har enligt pedagogerna en stor betydelse för barns lärande och utveckling. Där får barnen rörelsefrihet och plats till att utforska sin omgivning. I utemiljön får de andra upplevelser för fantasi, sinnen samt att leken får en annan dimension. Pedagogerna vill vara medupptäckare tillsammans med barnen för att utmana dem i deras lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)