Franchisestrategi i förändring - en studie utifrån industrilivscykelns faser

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats ämnar se huruvida det föreligger ett samband mellan den franchisestrategi företag har och den fas i vilken nämnda företag befinner sig, samt till viss del även se till de faktorer som kan ligga bakom detta eventuella samband. Stommen i uppsatsen har sin utgångspunkt i två saker. För det första handlar det om att utreda begreppet franchising och se vad denna företagsform har för egenskaper. För det andra handlar det om företagens livscykel och vad den får för implikationer för företagets franchisestrategi. Då franchising är mest koncentrerad till detaljhandeln är det där tyngdpunkten av fallföretagen ligger. Av ca. 250 svenska franchiseföretag har vi slumpvis valt femton företag. Fallföretagen har en stor spridning vad gäller antalet franchiserade enheter; vissa företag har nästintill alla enheter i egen regi medan andra har samtliga enheter franchiserade. Vi inser att det begränsade urvalet kan medföra att resultatet ej har god reliabilitet. Teorin utgörs av agentteorin samt ILC och mha. dessa har vi analyserat huruvida det sker en avveckling av franchiseenheter allteftersom företagen förflyttar sig i livscykeln. Den traditionella bilden av franchise som statisk organisationsform tycks enligt analysen inte få något stöd. Vi tycker oss se ett samband mellan den franchisestrategi företag har och den fas i industrilivscykeln i vilken företagen befinner sig. Alltså sker en förändring av franchisestrategin över industrilivscykeln.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)