”Det måste ner i klassrummen” : - En studie om rektorers resonemang kring elevhälsoarbete i det systematiska kvalitetsarbetet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Skolan har i uppdrag att verka för alla elevers utveckling inom flertalet olika områden, så som kunskapsutveckling men även inom exempelvis hälsa, god värdegrund och genusfrågor, samt erbjuda ett sammanhang som är gynnsamt för denna utveckling (Skolverket, 2022). En del i arbetet för att erbjuda eleverna en god kvalitet i sin skolgång är det systematiska kvalitetsarbetet och detta arbete ska omfatta hela skolan, däribland elevhälsoteamet.Rektorerna ansvarar för att leda skolutvecklingen på sina respektive skolor och har därigenom en central roll i hur arbetet kommer att ta sig uttryck. Denna undersökning har ett fokus på elevhälsoarbete inom systematiskt kvalitetsarbete, där syftet är att belysa detta utifrån några rektorers perspektiv samt hur det framställs skriftligt i den systematiska kvalitetsredovisningen. Studien som genomförts är kvalitativ och inspirerad av grundad teori med utgångspunkt i empirin. Empirin består av intervjuer med rektorer samt systematiska kvalitetsredovisningar från dessa rektorers skolor. Resultatet visar att rektorerna ser elevhälsan och elevhälsoarbetet som en viktig del av det systematiska kvalitetsarbetet. I de systematiska kvalitetsredovisningarna finns exempel på insatser som involverar elevhälsan, men den har inte en central roll i redovisningen. Inom ramen för specifikt det systematiska kvalitetsarbetet är elevhälsan behjälplig i genomförandet och ett verktyg för att bidra till utveckling, men är sällan själva i fokus för vidare utveckling. Dessutom framkommer bilden av att det kan vara svårt att påvisa både systematik och kvalitet inom olika utvecklingsområden och i de nivåer som elevhälsoarbetet omfattar. Vissa delar av elevhälsoarbetet syns inte lika tydligt som andra, där konkreta och mer isolerade insatser mer tydligt lyfts fram i kvalitetsredovisningarna kopplat till olika mätningar som genomförts. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)