Ett stall till järnhästen – en analys av platsmarknadsföringen i Malmö och dess uttryck i Bike & Ride garaget vid Malmö centralstation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

Sammanfattning: Malmö stad har som en del av sitt arbete för att gynna stadens tillväxt arbetat med att skapa en profil kring staden, där särskilda ledord och motiv ska framhävas som genomgående teman när staden gestaltas. Målet med att marknadsföra staden är skapa positiva associationer till staden som besökare, invånare och investerare sedan kan förbinda staden till. Den lyckade marknadsföringen kan bidra till att besöksnäringen ökar, stadens sociala sammanhållning intensifieras och att staden framstår som en mer attraktiv plats att investera kapital och etablera företagsverksamhet. För Malmö stads del har man valt att inrikta sig på att vara en innovativ och miljövänligt orienterad cykelstad, och med de ledmotiven arbetar man även för att skapa en stad som reflekterar dessa ledmotiv. Centralt för den här uppsatsen var att försöka fördjupa mig i fenomenet platsmarknadsföring och hur den påverkade Malmö stads samhällsplanering. Detta genomfördes genom en granskning av ett fall; det nyligen färdigställda cykelgaraget Bike & Ride vid Malmö centralstation. För att besvara frågorna utgick jag från både kvantitativa och kvalitativa metoder. Empirin baserades på skriftliga dokument utgivna av kommunen, en ostrukturerad intervju, en enkätstudie och en observationsstudie av platsen. Teorin om platsmarknadsföring användes för att fördjupa vilka resultat och följder som kan komma av marknadsföringen i en stad. Resultatet av studien visade att platsen, Bike & Ride vid Malmö centralstation, gick i tydlig riktning med stadens marknadsföringsmål, både som en del av cykelstaden Malmö och som en del av målet att bli en innovativ och miljömedveten stad. Från kommunens sida ansåg man att anläggningen var ett viktigt steg att ta för att framhäva denna bild. Utifrån svaren från de cyklister som använde platsen var anläggningen mycket uppskattad, men denna grupp var enbart en liten andel. I övrigt var kunskapen om anläggningen bland cyklister som inte använde anläggningen liten. Studiens slutsats är att anläggningen som helhet betraktades som ett nödvändigt byggande för Malmös marknadsföringsmål, men var minde betydelsefull för de behov som fanns för cyklisten kring stationsområdet, där istället alternativa lösningar möjligen hade genererat ett bättre resultat. Uppsatsen belyser ett exempel på strukturell investering som görs utifrån en stads platsmarknadsföring där användarvänlighet har sats kontra innovation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)