Utredning av studentprojekt som undervisningsform

Detta är en Kandidat-uppsats från JTH, Industriell organisation och produktion

Författare: Tong Persson; [2007]

Nyckelord: Studentprojekt;

Sammanfattning: På Tekniska högskolan i Jönköping pågår ständigt projekt. Speciellt är bland annat projektarbete på MP – Produktutveckling och Design vid Maskinteknik avdelningen, där olika designprojekt äger rum. En del har även fått riksdiplom. Syftet med detta examensarbete är att öka samarbetet mellan skolan och näringslivet, och förbättra förbindelsen mellan projektarbete, fadderföretag och Ingenjörsmetodik. Det finns tre moment som handlar om koppling mellan företag, projektarbete och kurs Ingenjörsmetodik. Det övergripande målet är att kartlägga hur projektarbete i undervisningsform har fungerat i nuläge och upplysa om förbättrings möjligheter. Undersökningen som har gjorts är bl.a. baserad på: • Kartlägga hur projektarbete i undervisningsform fungerar idag. • Undersök vilka hinder och svårigheter som finns i arbete med projekt • Kopplingen mellan projektarbete, utbildning och fadderföretag • Föreslå åtgärder till skolledning Metodval är en kvantitativ enkätundersökning som kombineras med kvalitativa personliga intervjuer på MP. I enkäten besvarar studenter och lärare hur de uppfattar ett projektarbete i undervisningsform, hur projektarbete har gått och vad är brister som behöver förbättras i framtiden. Resultatet visar att både student och lärare tycker att studentprojekt är en bra utbildningsform. Fadderföretagsverksamheten är unik. Samtidigt visar den brister i inlärningssystemet. En del projektarbete saknar koppling till näringslivet. Vissa lärare har negativa attityder eftersom de saknar erfarenheter om projektarbete. Avslutningsvis presenteras tre förbättringsförslag som innebär att bedömning, utbildningen för projekt och ökande kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)