Hållbar utveckling i Bosnien och Hercegovinas gymnasieskolor : En uppsats om hur hållbar utveckling appliceras i Bosnien och Hercegovinas gymnasieskolor

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Författare: Hana Suta; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats tar utgångspunkt i Bosnien och Hercegovina (BiH) och undersöker hur hållbar utveckling undervisas i gymnasieskolor. Inom hållbar utveckling tillämpas även agenda 2030 och de 17 globala målen. Alltfler människor, företag och andra aktörer beaktar sin påverkan på hållbar utveckling genom att se över sin produktion och konsumtion. I skolan undervisas hållbar utveckling för att lära unga att se över sin påverkan på hållbar utveckling och eventuellt förändra ens vardagsrutiner. UNESCO har skapat ett ramverk i syfte att utbilda fler människor i hållbar utveckling. I detta ramverk beskriver UNESCO vilka kunskaper som är relevanta för undervisningen, olika undervisningsmetoder samt prioriteringsområden i undervisningen. Ramverket används i uppsatsen som utgångspunkt för vad lärare bör ha i åtanke och efterfråga i undervisningen när det gäller hållbar utveckling. En kvalitativ undersökningsmetod har tillämpats i form av intervjuer och enkäter. Enkäterna har skickats till samma deltagare som har intervjuats. Syftet med enkäterna var att få mer information om hur mycket kunskap/förståelse deltagarna har om hållbar utveckling. Intervjuerna genomfördes för att samla in mer djupgående svar. Deltagarna är gymnasielärare i olika ämnen i distriktet Sarajevo. Studien visar att i BiH undervisas ämnet hållbar utveckling bara i enstaka ämnen, men inte på en djupare nivå. Utifrån resultatet visar det sig att lärare väljer att inte fokusera på hållbar utveckling mer än att eleverna ska känna till vad det är. Ämnet finns inte heller konkret i deras läroplan eller anger att elever ska ha förståelse för hållbar utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)