Orsaker till elevers ändrade språkval : Reasons for students' changed language choices

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

Sammanfattning: I den här studien ska jag visa de orsakerna som högstadieelever ger för att byta eller övergesina studier i moderna språk. Studien har utgått från en kvalitativ metod bestående avsemistrukturerade intervjuer med sex grundskoleelever från årkurs 7, 8 och 9. Det teoretiskaförhållningssättet som använts har främst varit Albert Banduras sociokognitiva perspektivsom anger att individens interaktion med sin omgivning direkt påverkar deras kognitivaprocesser, bland annat beslutsfattande. Jag letar efter de faktorer som påverkar elevernasbeslut att ändra eller överge sina moderna språkstudier i den sociala omgivande miljön. Föranalysen av svaren som erhållits i intervjuerna har jag tagit hänsyn till några begrepp somintroducerats av Bandura som: självförmåga och sambandet mellan motivation och attityd.Men jag har också tagit hänsyn några viktiga begrepp relaterade till motivationsperspektivet(yttre och inre motivation) och begreppen relaterade till lärarkompetenser som den socialakompetensen. Ur intervjuerna framkommer resultat kopplade till det teoretiskaförhållningssättet, men resultaten visar också information som jag inte förväntade mig. Dessaresultat har att göra med det sättet lärarlaget samarbetar med varandra inom skolan. Det sättethur vissa lärare uttrycker för eleverna behovet av att prioritera ett ämne framför ett annat.Lärarna utövar en viss "makt" med de rekommendationer eller åsikter som dem ger till sinaelever. Utifrån de erhållna resultaten kan man dra slutsatsen att orsakerna som är kopplade tillsociokognitiva faktorer, en försämring av motivation eller en bristande social kompetens hosläraren, kan man korrigeras och få eleven att bestämma sig för att fortsätta med sina studier.Men om orsakerna är kopplade till rekommendationer från läraren för att eleven ska övergesina moderna språkstudier och prioritera i annat ämne, kan denna omständighet vara svår attvända, och kan vara avgörande för eleven att bestämma sig för att överge sina modernaspråkstudier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)