Från lingon och blåbär till gurka och aloe vera : En kvalitativ fallstudie av Björk & Berries nylansering

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Abstract Bakgrund – Denna uppsats behandlar fenomenet rebranding och dess påverkan på ett företag. Rebranding innebär förändring. När ett företag genomgår denna förändring innebär det att de vill ändra sin vision samt ändra sitt budskap. Förändringen innebär även att företag vill hålla sig relevant i nutiden för att vara framgångsrik. Syfte – Syftet med denna studie är att undersöka hur ett företags rebrandingprocess kommuniceras externt och internt. Metod - Den teoretiska referensramen testades via kvalitativa intervjuer med tre personer som arbetade inom det svenska skönhetsmärket Björk & Berries, som nyligen genomfört en rebranding. Samtliga personer hade olika roller inom företaget. Intervjuerna byggde på teorier och tidigare forskning inom området. Efter avklarade interjvuer transkriberades intervjuerna för att dra ytterligare koppling till teori och tidigare forskning. Slutsats - Studien visar på att företagets kommunikation både internt men främst externt gått i linje med det sex framgångsprinciperna. Björk & Berreis sköter en exemplarisk externkommunikation enbart genom PR och personliga relationer. Intern kommunikationen däremot har både sina fördelar och nackdelar, där vi förespråkar en enklare och tydligare kommunikation från ledningen ut till de anställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)