Sökning: "lärare arbetsro"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden lärare arbetsro.

  1. 1. Att arbeta med anpassningar imatematikundervisning – ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Khaled Maana; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; matematiksvårigheter; specialpedagogik; inkludering; pedagogiskt ledarskap; motivation; matematik; inkluderande undervisning och extra anpassningar;

    Sammanfattning : Med denna studie ville jag undersöka lärares erfarenheter av anpassningar och desseffekter för elever med matematiksvårigheter. Undersökningen riktade sig tillmatematiklärare som är eller har varit verksamma i årskurs 7–9 och har erfarenhet avanpassningar för elever med matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Mellanstadielärares integrering av fysisk aktivitet i klassrummet - en enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Sandra Karlström; Erika Wärff; [2022]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet i klassrummet har visat sig ge ökat fokus och förbättrar skolresultat bland elever. Att ägna en kort stund av lektionstiden åt fysisk aktivitet minskar också stillasittandet och dess negativa effekter, där så lite som två minuter är tillräckligt. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan klassrumsmiljön och elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Karin Dusky; [2022]
    Nyckelord :Good learning environment; language development; pedagogical leadership; relationships.; Klassrumsmiljö; pedagogiskt ledarskap; relationer; språkutveckling; studiero.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få kännedom om hur studiero i klassrummet är kopplat till elevers språkutveckling. Den språkliga utvecklingen är nödvändig för eleverna och för att den ständigt ska kunna utvecklas behövs en lugn och trygg klassrumsmiljö där undervisningen ska kunna bedrivas på bästa möjliga sätt. LÄS MER

  4. 4. Alla älskar väl musik? : En kvalitativ studie om elevers motivation till musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Felicia Johansson; [2021]
    Nyckelord :kvalitativ metod; motivation; musik; musiklyssning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra till ökad kunskap om vad som gör musikundervisningen mer motiverande för elever på högstadiet. Trots att elever ofta lyssnar på musik och umgås kring musikaliska aktiviteter, som att dansa eller sjunga ihop, saknas motivation till att lära sig mer om musikämnet. LÄS MER

  5. 5. Akademiska pauser och dess inverkan i klassrummet : En litteraturstudie som jämför lågintensiva och medel- eller högintensiva aktiviteter i skolan.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Martin Sundqvist; Elin Philipsson; [2021]
    Nyckelord :Akademisk paus; fysisk aktivitet; mindfulness och kognitiva funktioner.;

    Sammanfattning : Dagens skola präglas av ett friare arbetssätt med högre krav på individen än tidigare. Dagens undervisning möter inte alla elevers behov i skolan. Andelen elever som omfattas av åtgärdsprogram ökar och skolan lyckas inte sätta in stöd för alla som är i behov av det. LÄS MER