Mellanstadielärares integrering av fysisk aktivitet i klassrummet - en enkätstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

Författare: Sandra Karlström; Erika Wärff; [2022]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Bakgrund: Fysisk aktivitet i klassrummet har visat sig ge ökat fokus och förbättrar skolresultat bland elever. Att ägna en kort stund av lektionstiden åt fysisk aktivitet minskar också stillasittandet och dess negativa effekter, där så lite som två minuter är tillräckligt. Syfte: Syftet med denna studie var att kartlägga integreringen av fysisk aktivitet under lektionstid för att minska stillasittande hos barn i årskurs fyra till sex. Ett sekundärt syfte var att se om fler lärare kunde tänka sig att införa fysisk aktivitet under lektionstid. Metod: Denna studie är en kvantitativ enkätbaserad tvärsnittsstudie. En webbaserad enkät, skickades ut till skolor i 50 slumpvis utvalda kommuner i Sverige. Enkäten innehöll frågor formulerade för att avgöra hur många lärare som inkluderade fysisk aktivitet under lektionstiden och vilken typ av aktivitet som utfördes. Den innehöll också frågor om intresset för fysisk aktivitet i klassrummet och eventuell ökad integrering av det. Resultatet analyserades i Microsoft Forms och Excel och presenterades med hjälp av diagram samt deskriptiv statistik. Resultat: Enkäten fick 68 svar varav 59 uppfyllde inklusionskriterierna. Av dem svarade 45 (76%) att de integrerade fysisk aktivitet i klassrummet. Återkommande exempel på aktiviteter som beskrevs var "rörelsepauser", "Brain Breaks", "walk and talk" och "Just Dance". 60% uppgav någon form av aktivitet som guidas av video online. Bland lärarna som inte integrerade fysisk aktivitet var den vanligaste anledningen att de inte tyckte sig ha tillräckligt med tid eller att de inte ville störa elevernas arbetsro. En majoritet (54%) av de svarande skulle vilja få mer kunskap om fysisk aktivitet på lektionstid och 66% skulle vilja implementera mer fysisk aktivitet i klassrummet än de för närvarande gör. Av de som inte gjorde det vid tidpunkten av studiens datainsamling, var ingen negativ till att implementera fysisk aktivitet i framtiden. Slutsats: Det integreras fysisk aktivitet i klassrummet i flera mellanstadieskolor i Sverige. Många lärare integrerar denna klassrumsbaserade fysiska aktiviteten med videor online som hjälpmedel. Oberoende av hur mycket de integrerar i dagsläget kan flera lärare tänka sig att integrera mer fysisk aktivitet i sina klassrum.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)