Upplevelser av sociala aktiviteter och vänskap bland unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Personer med utvecklingsstörning kan bli begränsade i att knyta kontakter och utforska sociala sammanhang. Tidigare forskning kring social interaktion riktar sig framförallt mot barn med diagnosen autism och Asbergers syndrom. Ingen studie har tidigare belyst upplevelserna av vännernas betydelse i sociala aktiviteter. Syftet med studien var att undersöka vilka aktiviteter unga personer med lindrig utvecklingsstörning utför tillsammans med sina vänner samt deras upplevelser av sociala aktiviteter och vänskap. En kvalitativ innehållsanalys användes där intervjuer med fyra personer genomfördes. Resultat visade att vänskapsrelationerna var betydelsefulla och gav trygghet, men kunde också upplevas komplicerade. De sociala aktiviteter som utfördes tillsammans med vännerna bidrog till en känsla av samhörighet. Slutsatsen i denna studie är att personer med mild utvecklingsstörning upplevde att det kändes skönt att ha någon att prata med, men kommunikationen kunde också innebära missförstånd. Resultat tyder på att de sociala aktiviteter som informanterna utförde med sina vänner var positiva och skapade känslor av välbefinnande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)