Studiehandledning på modersmål för ökad måluppfyllelse : Ett elevperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning  Studiehandledningar och instruktioner som är formulerade på modersmål inom den svenska skolan har visat sig ha en stor betydelse som hävstång för de flerspråkiga eleverna. Det handlar med andra ord om en viktig insats för elever med annat hemspråk för att utveckla de språkliga färdigheterna och bättre kunna ta till sig kunskaper och befästa lärandet utifrån liknande villkor som infödda elever, om än på längre sikt. Modersmål spelar dessutom en avgörande roll både som kommunikationsmedel och som ett sätt att förmedla och kommunicera olika ämneskunskaper i den didaktiska och pedagogiska processen. Studier inom området har uppmuntrat flerspråkighet i svenska skolor där tvåspråkighet utgör en grundbult, inte bara för den målgruppen som studien avser, utan även som en form av multikulturell och flerspråkig pedagogik där lärarna /pedagogerna kan tala olika språk för att möta behoven i skolan. Här synes studiehandledningar vara en viktig resurs som utgör en kugge vilken gör flerspråkiga elever mer trygga och gör att de kan utvecklas som självständiga och sociala individer i sitt kognitiva lärande. Rätten till studiehandledningar på sitt modersmål formuleras som en demokratisk rättighet som Sverige är ensamt om. Sett utifrån elevernas perspektiv stärker resultatet i denna studie den positiva synen på studiehandledningar på modersmål för att stärka elevers kunskapsutveckling, språkliga förmågor, utvecklandet av personligt självförtroende samt utvecklandet av självbild (Ladberg, 2003).          

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)