Barns tal om musik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: Emily Holmgren; [2022]

Nyckelord: barn och musik; barns perspektiv;

Sammanfattning: Syftet med studien grundar sig i barns tal om musik och i vilka sociala sammanhang barn upplever musiken. Det sociokulturella perspektivet används som teoretiskt utgångspunkt. Studien genomfördes på en förskola med åtta barn i form av grupper två och två utifrån den kvalitativa metoden i form av intervju. Barnen som deltog gick på en äldrebarnsavdelning i åldrarna 4-5 år gamla. I resultatet fick jag syn på att barnen hade många svar som var lika utifrån de frågor som ställdes. Många av svaren avslöjar att musiken som sjöngs och spelades på förskolan var tråkigt och barnen ville sjunga annan musik. Genom svaren jag fick in visade sig att många av låtarna barnen faktiskt gillade och tyckte om att lyssna och sjunga till, var låtar på antingen engelska, spanska eller på svenska. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)