CSR och företags lönsamhet : En kvantitativ studie av börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur företagens sociala ansvar (CSR) påverkar lönsamheten genom att undersöka hur CSR Strategy Score påverkar svenska börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen under perioden 2016-2019. En deduktiv forskningsmetod används, där befintliga teorier och hypoteser testas empiriskt genom datainsamling. Resultaten visar en neutral koppling mellan CSR-strategins score och lönsamhet under hela perioden som undersökts, samt ingen säker trend på att lönsamheten ökar över tid. Studien visade ingen tydlig skillnad mellan lönsamhetsmåtten ROA och ROE under undersökningsperioden på hur dessa kan påverkas av CSR. Resultaten förkastar hypotesen om att sambandet mellan CSR och lönsamhet är marginellt starkare inom företag med högre CSR-poäng. Denna studie bidrar till forskningsområdet genom att ge en samlad insikt i ämnet och bygger vidare på tidigare forskning inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)